Metody : słowna, poglądowa, działań praktycznych
Formy pracy : zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne : podręcznik, słowniki ortograficzne, karty pracy nr 1,2,3,4,rozsypanka
zdaniowa dla każdego ucznia, zdjęcia przedstawiające zabytki Pragi.
Przebieg zajęć:
1 Powitanie dzieci i zaproszonych gości
2 Wprowadzenie do lekcji – rozwiązywanie zagadek (odp. płatki śniegu, bałwan, sanki, narty, łyżwy, kulig, mróz )
3 Zawieszanie haseł z rozwiązaniami zagadek na tablicy. Studenci obok polskich wyrazów zawieszają odpowiedniki w języku czeskim. Uczniowie odgadują, jakiego języka uczą się zaproszeni goście
4 Uważne wysłuchanie opowiadania „Tak jak ja – i nie tak”. Wyjaśnienie tytułu opowiadania. Odpowiedz na pytanie: „Jak Ty byś się zachował na miejscu Stasia?” Wymyślanie dalszego ciągu opowiadania.
5 Zabawa jako ciekawa forma spędzania czasu – gromadzenie słownictwa wokół tematu „Zabawy zimowe”. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw. Indywidualne układanie tekstu o bezpiecznych zabawach zimowych. Uzupełnianie ćwiczeń, wklejanie do zeszytu.
6 Nauka słów i melodii piosenki w języku czeskim o tematyce zimowej (uczniowie wraz ze studentami).
7 Inne formy spędzania wolnego czasu – czytanie książek. Uzupełnianie karty pracy z bajkowym bohaterem Rumcajsem à scenka przygotowana przez studentów.
( karta pracy nr 1)
8 Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej – ciekawostki o naszych południowych sąsiadach. ( karta pracy nr 2)
9 Oglądanie ilustracji przedstawiających Pragę – stolicę Czech. (karta pracy nr 3)
10 Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcji. (karta pracy nr 4)
11 Zakończenie zajęć. Pożegnanie zaproszonych gości.
Anna Wiśniewska
Szkoła Podstawowa nr 3
Wodzisław Śląski